De vijfde editie van de Week van de Korte Keten wordt officieel geopend op kaas- en zuivelboerderij het Baliehof. Dit initiatief moet de verschillende vormen van korte keten in Vlaanderen bekender maken en het rechtstreeks kopen bij de producent vergroten. Producenten organiseren komende week opendeurdagen, proeverijen en zelfs concerten op de boerderij.
"Korte keten gaat om veel meer dan alleen hoevewinkels", klinkt het. "Het omvat ook boerenmarkten, zelfpluktuinen, automaten op de hoeve, afhaalpunten, groenteabonnementen, webwinkels, voedselteams, buurderijen, CSA-boerderijen en coöperaties. Maar die zijn niet allemaal even bekend."
Minister Crevits wil het aantal landbouwers dat een deel van zijn omzet uit korte keten haalt, optrekken van een op de zeven naar een op de vijf. Ze wil ook de rendabiliteit van korteketenbedrijven verhogen via opleiding en advies. "Zowel het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO), het Steunpunt korte keten en het departement Landbouw en Visserij zijn al gestart met het verzamelen van gegevens om een analyse van de kosten, opbrengsten en andere financiële kengetallen uit te voeren", zei Crevits. Daarnaast wil ze ook de consument sensibiliseren. "Want er moet meer korte keten op tafel komen."